[ENSOR & FRIENDS | Ensor festival]

Henry De Groux, "James Ensor", 1907 © Mu.Zee, Oostende

Benjamin Haemhouts dirigent

La Mer: een eindeloze inspiratiebron voor artiesten van Claude Debussy tot Charles Trenet. En dat hoeft heus niet de Côte d’Azur of de Mediterrane kusten te zijn. Aan het eind van de 19de eeuw was Oostende de belangrijkste badstad van Europa. Een plek waar je kon genieten van zon, zee en strand. Waar werd geparadeerd tussen de beau monde. Waar je tegelijk kon luisteren en gezien worden op de befaamde concerten en recitals in het Kursaal. Daar stonden toen de allergrootste dirigenten en componisten op de bok en kwamen de grootste sterren uit de klassieke muziek op bezoek… en in het trouwe publiek zat ene James Sidney Edouard Ensor. De eigenzinnige kunstschilder was een trouwe gast in het Théâtre Royale d’Ostende.

Drie dagen lang wekken we de glorieperiode van weleer weer tot leven, met de rasechte Oostendenaar als gids en uithangbord. Een heel jaar lang staat er heel wat te gebeuren: Kurt Van Eeghem lanceert een nieuw boek over de periode, er staan fijne muziekmomenten gepland in de Ensorkerk en Casco Phil wordt voor heel eventjes het fameuze Kursaalorkest. In drie concerten zoomen we in op evenveel aspecten van deze wonderjaren.

 

James Ensor was niet alleen kunstschilder, hij componeerde op een erg intuïtieve manier ook muziek. Noten lezen kon hij niet, maar met de hulp van zijn vriend en Kursaal-directeur Léon Rinskopf kregen de ideeën toch vorm, en werden ze uitgevoerd in Oostende. Op de derde dag van het festival staan deze creaties centraal, gecombineerd met inspiratie in de omgekeerde weg: de Ensorsuite van Flor Alpaert, die hij schreef op basis van de doeken van de kunstenaar.

terug naar overzicht