[ENSOR & FRIENDS | Ensor 2024]

Henry De Groux, "James Ensor", 1907 © Mu.Zee, Oostende

Benjamin Haemhouts dirigent

Alexandra Cooreman viool

Léon Rinskopf – Marche Triomphale

Jan Blockx – Vlaamse Dansen

Henri Vieuxtemps – Concerto pour Violon nr. 5 in A major, Op. 37
I. Allegro non troppo
II. Adagio
III. Allegro con fuoco

James Ensor – Suite van ‘La Gamme d’Amour’
1. Flirt des marionettes (1907)
2. Lento and Andante or Complainte et Berceuse
3. Gamme d’amour (false)
4. Marche funèbre
5. Enlacements (1905)
6. Pour une orgue de Barbarie (1911)

Camille Saint-Saens –  Introduction et Rondo Capriccioso Op. 28 R.188

La Mer: een eindeloze inspiratiebron voor artiesten van Claude Debussy tot Charles Trenet. En dat hoeft heus niet de Côte d’Azur of de Mediterrane kusten te zijn. Aan het eind van de 19de eeuw was Oostende de belangrijkste badstad van Europa. Een plek waar je kon genieten van zon, zee en strand. Waar werd geparadeerd tussen de beau monde. Waar je tegelijk kon luisteren en gezien worden op de befaamde concerten en recitals in het Kursaal. Daar stonden toen de allergrootste dirigenten en componisten op de bok en kwamen de grootste sterren uit de klassieke muziek op bezoek… en in het trouwe publiek zat ene James Sidney Edouard Ensor. De eigenzinnige kunstschilder was een trouwe gast in het Théâtre Royale d’Ostende.

We wekken de glorieperiode van weleer weer tot leven, met de rasechte Oostendenaar als gids en uithangbord. Een heel jaar lang staat er heel wat te gebeuren: Kurt Van Eeghem lanceert een nieuw boek over de periode, er staan fijne muziekmomenten gepland in de Ensorkerk en Casco Phil wordt voor heel eventjes het fameuze Kursaalorkest. In drie concerten zoomen we in op evenveel aspecten van deze wonderjaren.

 

James Ensor was niet alleen kunstschilder, hij componeerde op een erg intuïtieve manier ook muziek. Noten lezen kon hij niet, maar met de hulp van zijn vriend en Kursaal-directeur Léon Rinskopf kregen de ideeën toch vorm, en werden ze uitgevoerd in Oostende.

terug naar overzicht