[CARUSO & FRIENDS | Ensor 2024]

Enrico Caruso © Library of Congress

Benjamin Haemhouts dirigent

Thomas Blondelle tenor

Gioachino Rossini – uit Il Barbiere de SevillaOuverture
Gaetano Donizetti – uit l’ Elesir d’amore ‘Una furtiva lagrima’
Georges Bizet – Carmen Suite Nr. 1 – 2. Aragonaise
Pietro Mascagni – uit Cavalleria RusticanaIntermezzo Synfonico
Ruggero Leoncavallo – uit I PagliacciVesti la giubba
Guiseppi Verdi – uit AidaDance of the Moorisch Slaves
Jules Massenet – uit ThaïsMéditation
Giacomo Puccini – uit Tosca ‘E lucevan le stelle’
Traditional – Santa Lucia
Camille Saint-Saens – uit Samson et DalilaBacchanale
Giacomo Puccini – uit Turandot ‘Nessun dorma’
Georges Bizet – uit Suite l’Arlesienne 1.Farandolle
E. di Capua/ A. Mazzucchi/G. Capurro – O Sole Mio
Georges Bizet – uit CarmenPrélude
Guiseppi Verdi – uit La Traviata‘Libiamo’

La Mer: een eindeloze inspiratiebron voor artiesten van Claude Debussy tot Charles Trenet. En dat hoeft heus niet de Côte d’Azur of de Mediterrane kusten te zijn. Aan het eind van de 19de eeuw was Oostende de belangrijkste badstad van Europa. Een plek waar je kon genieten van zon, zee en strand. Waar werd geparadeerd tussen de beau monde. Waar je tegelijk kon luisteren en gezien worden op de befaamde concerten en recitals in het Kursaal. Daar stonden toen de allergrootste dirigenten en componisten op de bok en kwamen de grootste sterren uit de klassieke muziek op bezoek… en in het trouwe publiek zat ene James Sidney Edouard Ensor. De eigenzinnige kunstschilder was een trouwe gast in het Théâtre Royale d’Ostende.

We lang wekken de glorieperiode van weleer weer tot leven, met de rasechte Oostendenaar als gids en uithangbord. Een heel jaar lang staat er heel wat te gebeuren: Kurt Van Eeghem lanceert een nieuw boek over de periode, er staan fijne muziekmomenten gepland in de Ensorkerk en Casco Phil wordt voor heel eventjes het fameuze Kursaalorkest. In drie concerten zoomen we in op evenveel aspecten van deze wonderjaren.

 

Hij was misschien wel de beroemdste tenor die ooit heeft geleefd: Enrico Caruso. De grote operahuizen in ons land liet hij steevast links liggen, maar in het mondaine Oostende stond de man wél meermaals op de planken. De Kursaal-avonden met Caruso waren massa-evenementen. In 1909 zouden maar liefst 17.200 tickets verkocht zijn, het chique volk ging zelfs op de vuist om binnen te raken. Met een avond vol Italiaanse opera brengen we die grandeur terug – dit keer zonder gebakkelei.

 

Dank aan de spelers van de Nationale Loterij. Dankzij hen kunnen we de Ensor concertreeks ondersteunen #meerdanspelen

terug naar overzicht